Planeconoom - Financieel Adviseur

Gemeente Oldenzaal

  • Heb je affiniteit met zowel vastgoed als financiën, het opstellen van financiële rapportages en lijkt het je een uitdaging om ruimtelijke ontwikkelingen te vertalen in financiële consequenties? Deze functie is een uitdagende combinatie van planeconoom en financieel adviseur. Je komt in aanraking met verschillende vakgebieden, zoals stedenbouw, vastgoed, de planning- & controlcyclus en contractvorming. Wil jij een rol spelen in de verdere ontwikkeling van financieel in control zijn? En voel jij je samen met je collega’s verantwoordelijk voor een financieel gezond en sterk Oldenzaal? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  1. Bekijk de video over het werken bij de gemeente Oldenzaal hieronder.

Taakverdeling

No Data Found

Past Oldenzaal bij jou?

20 december 2022: Let op, er kan niet meer gereageerd worden op deze vacature, er zijn voor nu voldoende reacties. Iedereen bedankt voor de interesse!!

Onze gemeente – de glimlach van Twente, Oldenzaal is, als oudste stad van Twente, een bruisende Hanzestad met circa 32.000 inwoners. De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. De gemeentelijke organisatie wordt geleid door de gemeentesecretaris/algemeen directeur en drie concernmanagers, elk met een eigen aandachtsgebied: ruimte, bedrijfsvoering en maatschappij.

Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaals samenleving. Met alle collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van onder andere publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening. Als werkgever stimuleren we eigen initiatief en ambitie. Dit alles doen we met een knipoog en natuurlijk… met een glimlach. 

We zijn in 2024 zelfs uitgeroepen tot “leukste gemeente van Nederland” en daar zijn we “onmeunig” trots op! 

                                       .


Wat doet een Planeconoom - Financieel Adviseur bij de gemeente Oldenzaal?  

Als Planeconoom – Financieel Adviseur bij de gemeente Oldenzaal heb je een specifieke en belangrijke rol binnen de ruimtelijke ordening en financiële planning van onze projecten. In deze rol combineer je kennis van ruimtelijke ontwikkelingen (planeconomie) met financieel advies. Dit alles met als doel om de financiële haalbaarheid van ruimtelijke projecten in onze mooie stad te waarborgen.

 

Nieuwsgierig naar deze baan? 

Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met Christa Voogdgeert, teamleider informatisering en financiën bij de gemeente Oldenzaal.
Ze is bereikbaar op telefoonnummer 0625758624. De sluitingsdatum voor deze vacature is 23-10-2024. Je kunt gelijk solliciteren via de “sollicitatie” knop. Je wordt dan direct doorgeleid naar een formulier. Als je liever eerst een kop koffie drinkt dan is dit uiteraard ook helemaal goed! Hoe dan ook, we horen graag van je! 

 

Het opvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag behoort bij de procedure. De vacature is gelijktijdig intern en extern uitgezet. Interne/regionale kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid voorrang op plaatsing. 

 

Wat bieden wij?
Wat vragen wij?

wat zijn o.a. je taken?

Je adviseert bestuurders, managers, beleidsmedewerkers en projectleiders over financieel economische en ruimtelijke aspecten van hun vakgebied, van bestuursvoorstellen, collegeadviezen tot het opstellen van grondbeleid;

Je bent sparringpartner voor de collega’s op het gebied van stedenbouw, civiel en contractvorming/vastgoed;

Je bent verantwoordelijk voor onderdelen van de producten van de P&C-cyclus, waaronder (project-)begroting, jaarrekening, kadernota en overige tussenrapportages;

Jij houdt je bezig met het implementeren van functionele wijzigingen applicaties.

Je bent op de hoogte van en adviseert over alle financiële onderwerpen en financiële risico’s in jouw domein;

Je vertaalt ruimtelijke ontwikkelingen in financiële consequenties en stelt grondexploitaties op;

Je begeleidt en ondersteunt budgetbewakers en budgethouders en zorgt voor integrale afstemming;

Je innoveert beleid en vertaalt landelijke ontwikkelingen naar lokaal beleid;

Je komt met verbetervoorstellen, bijvoorbeeld op het gebied van financiële sturing, processen of advisering;

Je neemt deel aan diverse projecten in je vakgebied of eventueel daarbuiten;



Zo kan een werkdag eruit zien

08:30-10:00

De week begint vaak met een overleg met het projectteam. Dit zijn bijvoorbeeld  stedenbouwkundigen, juristen en planologen. Dit overleg bespreken we de voortgang van lopende projecten en om natuurlijk samen even bij te kletsen. Jij als Planeconoom bespreekt hierbij de financiële status van de projecten. 


10:00-11:00
Na het overleg ga je bezig met de grondexploitatie van een lopend woningbouwproject bij project “Stakenbeek”. Vandaag ga je bezig met alle kosten (bijvoorbeeld infrastructuurkosten) en opbrengsten (lees: grondverkoop). Ook kijk je naar eventuele risico’s. 

12:00-13:00
Je gaat lekker lunchen in ons bedrijfsrestaurant. Hier worden iedere dag verse maaltijden en soep bereid voor alle collega’s. Hebben wij goed weer ook een mooie binnentuin waar je ook kunt lunchen. 


13:00-16:30
In de middag ga je bezig met een meeting. Je bespreekt met de afdeling financiën de budgettering en financiële planning van toekomstige ruimtelijke projecten. Bijvoorbeeld de Gravenbeek. In dit gesprek komen  kostenramingen van dit project aan bod en deze wordt vergeleken met de beschikbare middelen. Het is een leuke meeting! Hierna ga je naar huis. Fijne avond! 

08:30-10:00

Je begint de dag met een bespreking. Dit keer met externe projectontwikkelaars over een publiek-private samenwerking (PPS).  Ook de wethouder is aanwezig. Jij als planeconoom beoordeelt de financiële voorwaarden van het contract en bespreekt hoe de verdeling van kosten en opbrengsten zal verlopen. Verder geniet je samen van een kop koffie! 


10:00-12:00
Hierna ga je verder met een aanvraag voor een subsidie vanuit het Rijk en deels vanuit de Europese Unie voor een duurzaam infrastructuurproject. Dit project wil je uitrollen op de nieuwe Jufferbeek met aansluiting A1. Uiteraard vereist dit een goede financiële onderbouwing en planning voor hoe de subsidie zal worden ingezet. Maar dit kun jij! 

 

12:00-13:00
Je maakt een wandeling door de gezellige binnenstad van Oldenzaal en luncht met een aantal collega’s bij een broodjeszaak. 


13:00-16:30
In de middag ga je samen met een aantal projectleiders een locatie bezoeken aan een gebiedsontwikkelingsproject. Het gaat hier om de “Oude Post” waar vroeger het postkantoor zat. Dit soort bezoeken geven je inzicht in de fysieke voortgang van een project en kan van invloed zijn op de bijstelling van financiële prognoses. Erg belangrijk dus! 

08:30-10:00

Je begint deze vrijdag met het voorbereiden van een rapportage voor de gemeenteraad over de financiële status van een aantal ruimtelijke projecten. Hierin neem jij als planeconoom de huidige stand van zaken, inclusief risico’s en opbrengsten mee. 


10:00-11:00
Je gaat bezig met het bijwerken van de grondexploitaties van meerdere lopende projecten. Hierbij kijk je goed naar nieuwe kosten- en opbrengstprognoses.  Deze gegevens deel je later met de afdeling financiën en andere betrokken afdelingen. 
11:00-14:00Je hebt een wekelijks overleg met het projectteam en andere afdelingen (zoals Stedelijke Ontwikkeling en Openbare Werken) om de voortgang van de week door te nemen en nieuwe doelen voor de komende week te stellen. 

14:00-16:30
Na een kop sterke koffie ga je bezig met een analyse van de begroting voor een meerjarenprogramma van een groot infrastructureel project. Hier komt die koffie nog goed van pas, je moet even scherp zijn. Dit is belangrijk gezien deze gaat over de kostenramingen op de strategische doelen van de gemeente. Hierna is het mooi geweest. Goed weekend! 
Zo gaan we te werk
Sollicitatieprocedure

Stap1

Je hebt een gesprek met onze teamleider Christa en iemand van P&O. 

Stap2

Klikt het? Dan heb je hierna een tweede gesprek gaat meer de diepte in en kan je misschien ook een casus krijgen. 

 

Stap3

Iedereen nog blij? Mooi! Dan belt Christa je een paar dagen later om je uit te nodigen voor een derde en laatste gesprek. Dit gaat o.a. over je arbeidsvoorwaarden. Hier komen we vast uit!

Christa Voogdgeert

teamleider informatisering en financiën

Vragen over deze vacature?